Wednesday, December 17

Aku ada wali

Fuh.. macam tajuk buku novel Ustazah Fatimah Syarha..
aduhai.. dasar budak malas membaca T.T
Someone yg ad buku ni kasi kat aku please.. ;) 

okay.. nnti aku bce buku tu..

Sekarang ni ak nk pinjam tajuk buku tu sbgai tajuk entry aku kali ni..

Hm.. rajin bebeno ehh update blog.. x pe2.. final exam utk sem ke-2 ni bakal dtg.. doa2kan dehh..

Ok.. let start...
*********************

Bismillahirrahmanirrahim..

Bila sentuh hal2 wali ni opkos lah psal perempuan kan?
Okey good.. 
byk sgt lah ckp hal2 gini sejak akhir2 ni.. x kira dalam whatsapp group kawan2 lame baru rapat tak rapat.. haha.. sume citer bab ni..

dan hm... aku x sure samada aku ni yg dah pangkat tua dan mmg patut mendewasakan diri atau mmg generasi aku ni yg jenis kawen awal??!? O,o

Oh man... ramai gilerr budak baye aku dah tunang?! antara masih diploma hingga tamat diploma dah nak kahwen.. perh..! dan aku still rse aku ni budak2..bru nk msuk 18 tahun kot.. haha.. cmne dorg bleh jd tunang orang seh?? -,- 

ok dah jumpe jodoh kan? just go on kpd step yg lebih maju.. bravoo my friendsss... semoga kekal hingga ke anak cucu..

Aku salutte la pd lelaki yg berani gitu.. that we call gentleman..

TAPI kalau dah tunang jgn buat hak sendiri plak.. tunang tak menghalal kan pape2..
cuma bagus dri segi keberanian anda2 utk bertemu dgn penjaga sang2 gadis tu as known as WALI..


Perlu diingatkan disini, 

setiap perempuan yang tercipta di atas muka bumi ini mempunyai penjaga2nya. Ingat senang nak jaga anak perempuan? Aku perempuan dan aku terasa kesusahan untuk menjaga diri aku sebagai seorang perempuan, utk menjadi seorang muslimah yang mukminah, insyaAllah. Kata orang tua2 pun, 'jaga seorang anak perempuan lagi susah daripada menjaga sekandang kambing' ha... kau dapat bayangkan x??

Mana tak nye. Dosa anak2 perempuan yang tidak menutup aurat itu semuanya ditanggung oleh si bapa..  Tahu kan yang perempuan2 ini akan menarik beberapa golongan lelaki ke neraka kerana auratnya? lelaki2 itu adalah BAPA, ABANG, ADIK LELAKI, SUAMI

golongan2 ini lah yang bertanggungjawab keatas agama si perempuan, didikan agama, tempat tinggal nafkah dan segala2nya.. nampak tak kat situ? okey.. abaikan perkataan SUAMI kat atas tu sbb kite tgh ckp pasal gadis (gurgirl yg msih single~) 

Ha.. nampak x? Ayah kita punya susah payah cari duit gi sana outstation sana sini.. nak cari duit bg makan kat kite yg perempuan ni... tetibe kite g cari lelaki lain minta belas kasihan, minta diberi cinta dan kasih sayang.. 

dan si lelaki pulak MERAMPAS kasih sayang seorang perempuan yang patut diberikan kepada ayahnya.. mksud sye.. si lelaki dan perempuan yang blum kahwin.. MERAMPAS tahu? 
Hm... kesian ayah kite T.T


Well, kalau la korang nak sangat perempuan tu, syok gile2 punye kat si perempuan tu.. buat lah secara terhormat... tolong jangan gugat kesetiaannya pd ayah nya.. (hehe) Ayah tu hero perempuan.. hero sejati ok.. dia lah tmpat kita rsa dilindungi daripada penjahat2.. dialah yg buat pagar rumah kita ( upah org buat pagar maybe) agar kite terlindung dri orang2 jahat luar sane tu..  Ayah lah yang beri duit kat mak kita supaya mak kite boleh masakkan utk kita.. bagi kita sihat.. ubat2ubatan kita time kita sakit yg kadang2 sampai beratus2 ringgit.. sume hasil duit penat lelah ayah kita.. Kalau budak universiti pulak.. duit habis, call ayah minta ayah bank in kan.. ayah selalu pastikan kita ni cukup duit perbelanjaan.. rasa susah nak gerak, ayah kasi kereta.. anak perempuan tak elok naik motor, kata ayah aku lah.. sanggup berikan kereta supaya risiko kemalangan kurang dan supaya tak kene ngorat dgn mat2 rempit jalanan kat luar sane.. banyak kan pengorbanan dan jasa ayah? ini sume aku ckp pasal ayah aku.. aku pasti ayah korang pun lebih kurang gini kan? Nama pun ayah.. diam nya ayah itu pun sebenarnye ayah sdg memikirkan soal anak2nya.. bukannya maksud ayah tak mahu ambil tahu
.. fiuhh.. byk pulak cerita aku ni...

jdi, fikir balik.. bleh kasi apa yang si ayah kasi kpd perempuan yg kau suke tu? *senyum sinis*
kalau rse x, perlu buat perancangan rapi dulu.. 

Haaa... kalau dah korang syok sgt kat perempuan uhh.. hormati dia. sebab dia ade penjaga.. dia ada wali.. don't approach the girl, approach her Wali.. bru gentle..

ok? 
jangan kacau dia.. jangan kacau kehidupan dia smpai dia rasa tak selesa.. 
siap tnye dah makan blum? good night.. ohh sgt membuka peluang syaitan menghasut disitu~~

Fine, kau nak kate kau suka dia suapay puas hati ko.. go on.. but stop smpai stu saja..
biar hati puas, hidup aman.. 
Jangan nak melebih2 sampai ikhtilat tak terjaga..
sekurang2nya dia tahu kan?

then? kalau kau serius dgn dia.. majukan langkah sdikit demi sedikit..
bila majukan langkah, contohnya dah bertunang kan? 
tak perlu kot hebohkan kau dah bertunang..
bertunang je pun.. itu patut antara kau dgn die je.. 
mcm aku ckp, ia tak menghalalkan pape pon smpai org lain patut tahu jugak..
ia cume fungsi utk kau dgn dia lebih mengenali antara satu sme lain..
ikhtilat kene jge jugak..
org berkahwin bleh bercerai masakan bertunang plak kan? 
anytime bleh~~

please, be gentle..
biarlah kau berkasar sekali pun dgn si perempuan tu semata2 utk jge ikhtilat korang.. jd mr arrogant siket..go on klu rse itu cara terbaik.. llaki byk memainkan peranan dlm hal gini.. 

bila laki start.. habis perempuan akan melayan..
perempuan lemah k ? T.T 
tolong lah mengerti..

Ingat tu..! approach her WALI
jangan jdi perampas.. kesian ayah..


dan si perempuan.. ayuh.! teguh kan iman..
bak kate kawan aku..
'BIG GIRL DON'T CRY, STRONG GIRL WON'T MELT'

p/s : jgn tanye ak kenapa aku asyik update psal bnde ni.. serius x de idea lain.. :3

No comments:

Post a Comment