Wednesday, June 6

Sahabat, meh baca ^_^v

Assalamualaikum,
Sihat semua..?
Cam mana iman hari ni? ok? Alhamdulillah
Kalau tak ok, sama2 la kita tingkatkannya..
Tak sia2.. ganjarannya SYURGA tau..! jangan main2..
1000x ganda kalah Pavillion, Sogo, Suria KLCC and what so ever~~

Semalam, saya ada chatting dengan sahabat lama saya.. Ya, sahabat..! pangkat tinggi daripada seorang kawan tau..!  dia pernah menceriakan hidup saya dulu.. Gaduh2 tu.. ala.. biasalah.. itulah yang mengakrabkan lagi hubungan persahabatan kami.. :) Zaman kecik2 dulu (ceh, macam da dewasa sangat je X)) Saya suka pergi rumah dia petang2.. Rumah dekat je.. jalan kaki pon boleh..
Ingat lagi, kami main cikgu2.. main masak2.. main explorace.. main kucing.. main Barbie dan banyak lagi permainan masa kecik..!  Kalau diingatkan balik, memang banyak kenangan yang comel2 masa kecik dulu..
Jadi, hargailah persahabatan yang telah terjalin.. Janganlah terputus ditengah jalan.. Sama2 kita jalinkannya sampai ke syurga.. =) Insya Allah, kita akan sampai ke syurga.. dengan sahabat2 yang lain.. =)=)

Sebenarnya entry kali ni bukanlah nak cerita pasal sahabat saya sangat.. korang bukannya kenal pon.. buat ape nak cerita sangat kan..? Tapi kita nak cerita pasal SAHABAT..untuk selamanya..Berbagi dan saling menjaga..Kau dan aku sahabat..untuk selamanya..selama-lamanya..setia~~~ Ya, Sahabat biar selama-lamanya..!



 Sahabat.. perlu ke ambil definisinya di wikipedia? or kamus dewan? arhh! tak perlu.. maksudkannya sendiri.. apa itu sahabat?
 Bagi saya, sahabat adalah orang2 yang yang sentiasa bersama kita saat kita suka DAN duka.. saling faham memahami antara satu sama lain.. :)
Itu definisi sahabat bagi seorang insan yang lemah seperti saya.. anda gimana? :)




Jujur, susah nak cari seseorang yang layak untuk menjadi sahabat kita kan?
Sahabat saya yang saya ceritakan tu, sekarang bukan bersama saya lagi.. kami berbeza sekolah dan berbeza tempat tinggal.. dah bertahun tak berjumpa tapi Alhamdulillah kami masih berhubung..  (ish,, asal cerita balik pasal die ni..?!! =,=) 
Okey, lets back to our story..
Susah nak cari seseorang yang betul2 bleh dijadikan sahabat seumur hidup or mungkin sampai ke Syurga, InsyaAllah.. atau sahabat yang nak dicari ni adalah pasangan hidup nanti?????? tettttttttttt~~  (out of story balik.. haha) MEREPEK..!

Ada orang nak sahabat sejati..perh..! buat senarai..!
  • Cantek/ Handsome - baru la sesuai kawan dengan aku
  • Kaya - susah nanti senang nak cari bantuan
  • Pandai - Senang nak tanya macam2 pasal homework 
  • Kelakar - Ceriakan persahabatan kami
  • and what so ever~~
Hm.. tak payah nak deman sangat la..  siapa kita? anak perdana menteri a.k.a najib? haha.. kalau anak PM pun apa masalahnya nak kene pilih memilih pulak.. di mata Allah, semua orang sama aje.. hamba yang hina.. tak kesah la Sultan ke, PM ke, Tan Sri, Datuk, Dato' dan sebagainya.. Perlu ke ye? TIDAK

Cukup lah kita melihat pada agamanya..
Bagaimana dia menjaga agamanya..
Ibadahnya bagaimana..
(dah macam nak cari jodoh plak :P)
Perwatakannya yang islamik mampu menjadikan kita:

  • Cantik/hansome hati
  • Kaya iman dan kaya Taqwa
  • Pandai hal ehwal agama
  • Kelakar (confirm..!) 
  • PLUS, bawa kita dekat kepada Allah..
Best kan..? berkali ganda kelebihan berkawan dengan golongan macam ni.. 
ehem2.. saya tak kate pasal diri saya sebab saya sedar yang saya masih jauh daripada golongan yang dimaksudkan.. =)

Ape2 pun, hargailah sahabat kita ya..?
sebab merekalah yang mewarnai hari2 kita..
warna warni atau gelap gelita warnanya?
semuanya pilihan kita untuk memilih kawan yang macam mana :)
ingat, jangan cari yang cantek/handsome, kaya, pandai aje..
yang paling penting agamanya.. itu yang utama.. :):)





Kawan2 semua.. 
Dikesempatan ini, saya ingin memohon keampunan daripada kalian yang membaca entry saya kali ini.. 
Hidup mati ditangan Allah.. kita tak tahu bila kita akan menghembuskan nafas yang terakhir.. -nasihat daripada seorang sahabat saya ni.. suke bercakap pasal kematian buatkan saya selalu sedar yang hidup ni singkat sangat..! terima kasih.. =)
Jadi, sentiasalah memaafkn antara satu sama lain.. because our time can stop anytime anywhere..so, be prepare!
Saya nak mintak maaf kalau  ada terkasar bahasa, marah2, salah faham, ngada2 dan sifat2 yang mungkin tak disukai..
Tegurlah saya seandainya ada kesalahan yang tidak disengajakan.. 
:)

Maaflah kalau ada yang tak ade dalam gmbar ni.. anda tetap di hati <3  ^____^
Salam Ukhwah.. =)

No comments:

Post a Comment