Sunday, October 5

Perempuan {love} kamera

Mungkin sejak kecil lagi ak suka tgk bende2 cantik.. well.. ak rse aku org seni.. haha *hakikat walaupun ada bunyi keperasanan kat situ :p

First time guna kamera DSLR : model fon lame yg byk berbakti ;)
Aku mungkin x pandai berfesyen mcm kakak aku.  Tak pandai bahagian2 mencantikkan rumah. And other things yg berkaitan kesenian luaran.. ngeh3 tapi aku suka dan minat gilerss bab2 gambar, lukisan.. bende yg wujud tp diwujudkan dalam bentuk gambar.. erm.. (aku suke tgk gmba org ) dan ambik gambar org... Tangkap gambar. Baling gambar. Campak gambar koyak gamba.. (ok merepek ) .. dalam family pon.. aku lah photographer nye.. pernah beberapa kali aku kene jdi wedding photographer. . Yeah.. amatur punye photographer. . Mungkin sbb tuan punya majlis nak save bajet kot.. ngeh3. . Bergune juga Canon D3000 aku tu..

Gambar aku? Mmg akan jadi yang paling siket.. sob sob.. tp x de la sedih sgt bila tgk hasil tangkapan kita tu cantik an?! Haha.. puas hati kot! Tp dlm event2 besar tu msti la kene ade jugak gambar.. klu x nanges x de kenangan nak tunjuk kat cucu cicit nnti .. :')



**selesai muqaddimah**

Masalahnya sekarang!
Boleh ke MUSLIMAH ITU BERGAMBAR? *muka terkejut*

Apa salah nye kan muslimah bergambar? Wowowowooo.. ni bukan nk buat spekulasi atau kontroversi k ?


Ye boleh!



TAPI.. jangan la sampai over terlebih.. kan islam telah menggariskan batas2 syariah dalam kehidupan seharian kita.. Ustaz Azhar Idrus pun dah kabo da.. TAK SALAH MUSLIMAH ITU UPLOAD GAMBARNYA DALAM MEDIA SOSIAL TAPI ADA LAH SYARAT2 NYA.. apa syarat2 nya? Ni ha...

* Gambar yang menutup aurat sempurna
* Tidak menunjukkan aksi yang boleh menaikkan syahwat lelaki
* Bertujuan agar rakan2 lain mengenali pemilik akaun laman sosial
*Gambar tidak menfokuskan pada sesuatu bahagian tertentu sahaja (cth: mata, tangan, mulut, hidung dll)
*Gambar tidak mendatangkan fitnah
*Gambar tidak berseorang (gambar beramai2 lebih molek)

Ginilah.. mmg fitrah wanita itu mahu dilihat cantik je.. mahu dipuji.. memang gitu pun.. tolong lah perempuan..! Kami ingin dipuji.. oooppsss..! Tapi bukan dipuji oleh awok2 semua (lelaki2 bukan mahram) .. no no no..!


Dan di sebabkan keinginanan ingin dipuji itulah.. perempuan2 didalam laman sosial ini bertungkus lumus mengedit, download pelbagai application editor, camera 360 bagai utk nampak cantik discreen komputer orang lain.. haha.. faham an?

Dan tidak terkecualilah niqabis2 hijabis2 dlm media sosial ni ha.. semuanya dikaburi dgn keinginan ingin dipuji betapa solehah nye saya.. betapa cantiknya mata saya.. betapa thiqahnya saya.. betapa betapa betapa...!

Hello? Apa erti purdah bagimu kawan? Sebagai hiasan dimuka semata? Of course tidak!  Ia sehelai kain yang ringan tapi impak die besar!  Awak bawa nama islam! Imej wanita islam..! Sedar x?
Masih tak sedar? Hm.. paroh ni..

Saya ade seorang kenalan ni.. maaf ni bukan mengumpat ( x sebut nama an? Hehe) . Dia seorang NIQABIS.. dan sye yakin die sangat cantik (tgk mata) ! Tapi... banyak gambar2 diri die sorang2 (sye tekankan, GAMBAR BERSEORANGAN) dalam laman sosial ni.. ok.. die bisness woman.. dan dialah modelnye..

 jujurlah saya kate.. sye sangat tak berkenan seorang niqabis menjadikan dirinye sebagai model.. tak kesah lah produk sndiri atau org lain.. hm.. saya yang perempuan ni pun boleh terpegun tgk mata die yg comel tu.. sye x dpt nk byangkan bagaimana perasaan lelaki2 yang melihatnya.. dan... iman sye masih trlalu lemah utk berhadapan dgn die (niqabis tu) utk tegur atau nasihat.. hm.. dan sye pun x pasti adakah sye je yg nmpk bnde tu x elok utk dibuat oleh seorang niqabis? maaf ye.. sye msih hamba yang lemah.. tegur jika saya salah..

Hm.. saya sendiri ade akaun instagram.. dn sbbkan hobi suke tagkap gmba.. jd x trkecualilah gmba sye sndiri kan? sye x nk nafikan..  but everytime nak upload, sye akan tnye sesape.. seksi x gmba ni? Ok tak gmba ni?  Dan klu la sye x tanye sekali pun.. sometimes sye akan rse.. gmba ni x patut utk jd tontonan umum even gambar2 dlm tu sume perfect! Tutup aurat, beramai2,  saiz x besar dan sebagainya.. akhirnye.. delete..delete..delete..

Bukanlah nk suruh org puji cara diri ni buat.. sye bukanlah baik sgt utk dipuji.. cume nk share je cara yg mungkin ad yg bleh follow.. beranikan diri tekan butang DELETE pada gmba yg x sepatutnye ade dlm laman sosial ni..

dan sye sgt2 berterima kasih kpd kwan2 sye yg sentiasa tegur klu ade gmba sye yg x sepatutnye ade dlm insta terutamanya.. thanks kawan sbb jge sye dri terleka :')

Ok.. I guess thats all from me.. maaflah jika ade yg terasa.. hnye melalui blog ni dpt sye 'bersuara' lantang.. boleh je nk ckp depan2 cume x kuasai metod yg terbaik lagi :3 huhu.. alasan. 

P/s : abaikan penggunaan aku/saya.. Pening2


No comments:

Post a Comment