Thursday, May 23

Luahan Malam Tautan Mahabbah IV

Assalamualaikum,
Entry ini khas buat insan yang ku gelar sahabat..
Sambil lagu Sahabat dendangan Devotees menjadi halwa telinga di petang yang sepi ini.
Hembusan penghawa dingin membawa ketenangan pada diri.

Hati aku masih tidak tenang. Entah kenapa.
Lalu ku tetapkan untuk menulis satu entry baru dalam blog.
tentang sahabat-sahabat aku.

Siapa tak sayang kawan?
Mana boleh hidup tanpa mereka tambah lagi bagi budak2 asrama.
Takkan boleh punya. apatah lagi insan yang rapuh macam aku ni.
Sikit-sikit kecewa, tertekan, putus harapan.
Kalau bukan kawan yang sentiasa ada di sisi, pasti nak bunuh diri.
Paling tidak, tengok telatah mereka membuatkan tekanan yang terlempar ke diri ni hilang.
Paling tidak, dengar cerita mereka, aku sedar yang masalah yang aku hadapi masa itu bukanlah masalah yang terbesar di dunia. Masalah yang mereka hadapi lebih mencabar.
Aku sayang kawan aku.

Tapi, jujur, aku bukanlah sahabat yang baik.
Selalu akan terkecilkan hati mereka walaupun aku tak nak.
Pernah aku cuba untuk memujuk diri bila rasa diri ni tak difahami.
Macam mana nak orang fahamkan kita kalau kita tak mulakan dulu?
Jadi, aku cuba. Tapi aku masih manusia lemah. Kadang2 aku gagal..
Maafkan aku..

Mereka kata aku ni pemarah, garang orangnya.
Aku tak marah.. dan aku bukan lah sengaja untuk jadi seorang yang garang.
Dan aku tak rasa pun yang aku sedang menjadi orang yang garang ketika tu.
Mungkin sebab aku di besarkan dengan keadaan macam tu.
Displin pada masa, serius time mengajar. aku tak tahu macam mana nak ubah.
Ini diri aku. Dan aku cuba.. tapi aku masih manusia lemah. Aku tetap gagal..
Maafkan aku..

Aku sayang kawan-kawan aku..
Dan ikut apa yang aku sedar selama ni, aku tak pernah marah kawan2 aku.
Kalau tinggikan suara tu, biasalah bila nak panggil orang tapi orang tak dengar2..
Wajar kan? tapi mungkin sebab nada suara aku macam marah, aku ditegur.
Aku tak suka ditegur perkara yang aku tak buat.
Jadi, buatkan aku daripada tak marah, betul2 jadi marah.
Aku tak nak marah, tapi aku manusia lemah. masih lagi gagal.
Maafkan aku..

Mereka kata, aku ni selalu buat perkara yang aku larang orang buat.
Ye lah., aku ni BADAR. tegur2 orang tu perkara biasa..
tapi aku juga manusia. Iman aku kadang2 kuat, kadang2 lemah..
Aku pun buat kesalahan bila iman lemah. dan cuba untuk tak buat bila iman kuat.
Tapi tak ada pula siapa2 tegur aku time aku buat salah tu.
Jadi, aku pun ingat mereka tak kesah aku buat bende tu..
Mereka kata, mereka takut nak tegur aku.
Aku sedih. sebab nasihat sesame rakan tu lah yang aku harapkan.
Aku perlukan teguran macam tu.
Tapi, bila masalah sifat dan diri aku, aku lebih selesa ditegur secara personal.
Aku tak suka ditegur beramai-ramai.
sebab aku tahu, aku banyak salah. jadi, aku tak nak kene attact oleh semua dengan kesalahan aku tu.
Aku sedih. Tapi, aku manusia, tetap juga nak bela diri walaupun diri sendiri salah.
Maafkan aku..

Masih lagi aku harapkan mereka fahamkan aku bila aku sedang cuba fahami mereka.

Mereka kata ego aku tinggi.
Susah nak mengalah. Bila aku tak mengalah, orang mula menyampah.
Sedih bila tahu selama ni mereka ada perasaan menyampah kat aku.
Dan aku tak pernah sedar pun yang aku ni seorang yang ego selama ni.
Jadi, aku cuba untuk runtuhkan ego aku.
Aku sendiri tak nak sifat tu. Entah sejak bila ia muncul.
InsyaAllah, tetap lagi akan mencuba.
Tapi, aku manusia. Kadang2 aku gagal.
Jadi, mohon kesabaran.
Maafkan aku..

Semua orang melakukan kesilapan.
Kita tak maksum. Kita insan biasa.
Aku tak kesah dan tak marah kalau ditegur.
Sebab aku tahu, tegur dan marah mereka tanda sayangnya mereka pada diri aku.
Tapi, bila tak berani nak menegur tu yang buatkan aku rasa aku tak disayangi betul2 oleh rakan2.

Proses perubahan diri butuhkan waktu.
Ia tak mudah. sebab ia berkaitan dengan nafsu amarah.
Melawan nafsu itu lebih mencabar daripada berjihad di medan perang.
Jadi, aku butuhkan kefahaman mereka untuk faham yang aku sedang cuba untuk ubah diri. jatuhkan ego aku sendiri. sebab aku sedar ego yang tinggi tak bawa manfaat apa2.. malah, akan bawa masalah masa depan..

Aku hargai kawan2 aku.
Maafkan aku selama kita kenal.
Fahami latar belakang dan keluarga mereka yang kita sayang, baru kita tahu perkara apa yang tak dapat kita ubah pada diri mereka sebab mungkin itu memang sifat turun temurun atau pun suasana pembesarannya memang macam tu.
Aku harap mereka faham.

Maafkan aku kawan....................!! T_T

p/s: erm, mood sedih = ayat skema siket

No comments:

Post a Comment